Badanie Advanced Manufacturing (w skrócie ADMA), nazywane też inaczej Diagnozą 4.0, zostało stworzone w 2018 roku na zlecenie Komisji Europejskiej, aby pomóc we wdrażaniu nowoczesnych technologii, umożliwiających zaawansowane wytwarzanie w firmach produkcyjnych. Służy ono do oceny cyfrowej dojrzałości badanego przedsiębiorstwa i jest z powodzeniem wykorzystywane w większości krajów UE przez organizacje zajmujące się produkcją w rozmaitych branżach.
Metodologia ADMA składa się z trzech głównych kroków. Pierwszy z nich to skan, który ma na celu ustalenie, jaki jest stan obecny w badanej firmie. Następnie budowany jest plan transformacji, a ostatni, trzeci krok, to implementacja wybranych inicjatyw.
ADMA ocenia cyfrową dojrzałość w siedmiu kluczowych obszarach, nazywanych Transformacjami ADMA. Określają one potencjał danej firmy związany z technologiami i inicjatywami, jakie należy podjąć dążąc do miana Fabryki Przyszłości, opisując je w czterech głównych wymiarach – technologicznym, biznesowym, środowiskowym i ludzkim. Wszystkie te obszary znajdują się na tym samym poziomie, żadna z siedmiu transformacji ADMA nie jest ważniejsza ani mniej ważna od innych. Przedstawiają się one następująco:
Transformacja 1: Zaawansowane technologie produkcji – skupia się na wyposażeniu parku maszynowego w nowoczesne urządzenia produkcyjne. Nierzadko są to maszyny własnego projektu i wykonania.
Transformacja 2: Cyfrowa fabryka – kładzie nacisk na używanie cyfrowych technologii, a także na spójne i niezawodne zbieranie danych oraz na integrację wykorzystywanych systemów.
Transformacja 3: Ekologiczna fabryka – obejmuje działania, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu fabryki na środowisko. Przywiązuje dużą wagę do takich zagadnień jak sustainability, gospodarka o obiegu zamkniętym, odnawialne źródła energii itp.
Transformacja 4: Inżynieria zorientowana na klienta końcowego (end-to-end) – traktuje potrzeby klientów jako główny czynnik napędzający procesy i rozwój organizacji.
Transformacja 5: Organizacja skoncentrowana na człowieku – stwarza pracownikom dobre warunki do rozwoju i dąży do ich zaangażowania w działalność firmy.
Transformacja 6: Inteligentna produkcja – skupia się na wykorzystaniu możliwości maszyn, ludzi i systemów w celu zwiększenia wydajności i poprawy elastyczności procesów produkcyjnych.
Transformacja 7: Otwarta fabryka, zorientowana na łańcuch wartości – stawia na wymianę wiedzy i umiejętności w ramach sieci przedsiębiorstw wyznających podobne wartości, by wspólnie tworzyć nowoczesne rozwiązania. Ważna jest również współpraca z jednostkami akademickimi, instytutami itp., a także na otwarcie się na klientów, dostawców.