Zobaczmy na czym polega komplementarność pomiędzy systemami ERP i MES, analizując przykładowe zastosowania tych systemów w odniesieniu do grup kosztowych, składających się na TKW czyli Techniczny Koszt Wytworzenia:
Materiały bezpośrednie
System ERP – dostarcza informacje o cenach (np. w jakich cenach zakupiliśmy poszczególne partie); pomaga też w kalkulacjach narzutów na materiały nierejestrowane, czyli to co nie schodzi wprost z BOM-u.
System MES – wzbogaca te kalkulacje o dokładne ilości i numery użytych partii; pomaga w inwentaryzacji materiałów nierejestrowanych, a dostępnych w tzw. „supermarketach”, które często są organizowane na produkcji; określa średnie zużycia z tych „supermarketów”.
Robocizna bezpośrednia
System ERP – daje informacje o godzinowych stawkach wynagrodzeń pracowników biorących udział w produkcji oraz prezentuje modele kosztów realizacji, w zależności od umiejętności czy poziomu zaszeregowania tych pracowników.
System MES — daje informację o konkretnych ilościach zarejestrowanego czasu w kontekście miejsca powstawania kosztu (maszyny, linii itd.) z uwzględnieniem roli w jakiej pracownik występował w danym zleceniu oraz jego umiejętności i zaszeregowania.
To połączenie pozwala nam m.in. określić czy nie wykonujemy prostych prac kadrą, która ma znacznie wyższe kompetencje, a przez to jest także droższa.
Inne koszty bezpośrednie
System ERP — gromadzi wszystkie typowo finansowe informacje (np. cena mediów produkcyjnych, amortyzacja narzędzi specjalistycznych, koszty zatrudnienia podwykonawców i kontrahentów, koszty opracowania technologii, nabycia środków, przygotowania produkcji, koszty samego finansowania).
System MES – rejestruje zużycie tych mediów – wprawdzie są to dane zazwyczaj pobierane np. z systemu SCADA, ale informacje zagregowane np. w kontekście zlecenia pojawiają się już w MES-ie, podobnie jak informacje o ilości cykli czy czasie pracy narzędzia względem miejsca powstawania kosztu.
W systemie MES możemy też rejestrować pracę podwykonawców i kontrahentów. Istnieją już systemy, dające możliwość przekazania obcemu pracownikowi, który świadczy dla nas jakąś usługę, np. mobilnego interfejsu lub wciągnięcia informacji z systemu naszego kontrahenta. Możemy też rejestrować w tym systemie próby i serie testowe tak, jak normalną produkcję, uwzględniając wszystkie jej aspekty.
Koszty wydziałowe
System ERP – odpowiada za amortyzację (maszyny, urządzenia, a nawet budynki, zużycia niemożliwe do bezpośredniego przyporządkowania, również materiały i media czy wynagrodzenia działów wspierających i nadzoru), czyli całą otoczkę wspierającą procesy główne.
System MES – zapewnia wsparcie do tworzenia kluczy podziałowych, które są najbardziej istotne w tym procesie; pokazuje udziały poszczególnych centrów kosztowych względem całego obszaru, który rozpatrujemy; umożliwia rejestrowanie działania służb utrzymania ruchu, żeby określić udział poszczególnych centrów kosztowych we wszystkich ich działaniach; pozwala rejestrować transport wewnętrzny i samo składowanie, chociażby poprzez śledzenie ruchów na podstawie np. tagów RFID.