Pierwszą grupą kosztów bezpośrednich są materiały bezpośrednie, czyli tzw. materiały BOM-owe. To wszystkie elementy potrzebne do wytworzenia danego produktu. Jak rejestrować koszty takich materiałów? Mamy na to trzy podstawowe metody:
- Backflush, czyli logowanie na podstawie zarejestrowanej produkcji i listy materiałowej (BOM-u). Automatycznie możemy generować rozchód na podstawie właśnie tej listy. Partie najczęściej są wybierane według znanego algorytmu na przykład FIFO (First In, First Out) lub LIFO (Last In, First Out), w zależności od branży.
Zalety: nie ma potrzeby angażowania operatora czy budowania żadnych systemów zautomatyzowanych.
Wady: może dochodzić do błędów np. jeżeli mamy dostarczony inny materiał, niż wskazuje algorytm.
- Bezpośrednia rejestracja zużycia – polega na jawnym określaniu każdej partii i każdej ilości, zgodnie z rzeczywistym zużyciem, a nie ze zużyciem BOM-owym.
Zalety: duża dokładność – opieramy się o rzeczywiste dane.
Wady: dodatkowy nakład czasu – dane trzeba wprowadzić ręcznie albo zbudować odpowiedni system rejestracji, oparty o automatyzację.
- Miks – dla sytuacji standardowych można rozliczać wszystko backflashem, a dla sytuacji niestandardowych zaangażować np. operatora do rejestracji bezpośredniej.
Jest to kompromis pomiędzy dwoma pozostałymi podejściami: ograniczamy zaangażowanie operatora czy automatyzacji, ale też nie eliminujemy go całkowicie.
Rejestracja z rezerwacją lub bez rezerwacji
Mówiąc o rejestracji zużycia warto też wspomnieć o dwóch podejściach:
- Model z rezerwacją – dany materiał jest przypisany np. pod konkretne zlecenie.
Zalety: brak błędów związanych z użyciem nieodpowiedniego materiału, pochodzącego z innego zlecenia. Nie ma też problemu z podbieraniem materiałów pomiędzy zleceniami.
Wady: taką rejestrację trzeba wykonać, co jest dla kogoś dodatkowym obciążeniem. Co więcej, w przypadku sytuacji niestandardowych, gdzie trzeba na bieżąco dodać jakiś element, musimy zrobić przesuniecie, czyli znów wykonać rezerwację. Skutkuje to większą zwłoką jeżeli chodzi o czas reakcji.
- Model bez rezerwacji – jeżeli materiał jest dostępny np. na hali produkcyjnej, to pracownicy lub maszyny mogą go po prostu pobierać, o ile tylko pasuje do ich procesu.
Zalety: płynniejszy przepływ pracy – skoro jest dostępny materiał, to można od razu rozpoczynać pracę, nie mamy żadnej zwłoki, unikamy dodatkowego obiegu dokumentów, nie musimy wykonywać żadnych przesunięć i rezerwacji. Logistyka jest prostsza, bo dostarczamy dany materiał tylko na pewien obszar produkcyjny, a nie w konkretne miejsce.
Wady: bardzo łatwo o podbieranie materiałów pomiędzy zleceniami, co może istotnie obciążać harmonogram.