APS a rentowność firmy. Część 2: Jak podejmować optymalne decyzje biznesowe?

APS a rentowność firmy. Część 2: Jak podejmować optymalne decyzje biznesowe?
Strona główna > Baza wiedzy > APS a rentowność firmy. Część 2: Jak podejmować optymalne decyzje biznesowe?
Każda firma liczy na to, że będzie mieć dużo zleceń. To zupełnie naturalne. Co jednak, jeśli jest ich wręcz za dużo? Lub są nietypowe? Czy każde kolejne zapytanie od klienta to szansa, której nie można przepuścić? Jak to w ogóle ocenić? Z pomocą przychodzi APS. Przeczytaj i dowiedz się, jak wykorzystać funkcje systemu do planowania i harmonogramowania, aby podejmować jak najlepsze decyzje, wspierające rentowność Twojej firmy.

 

poprzedniej części pokazaliśmy, jak za pomocą systemu APS można optymalizować harmonogramy produkcji, tak aby uzyskać jak najlepsze wartości KPI. W tym artykule sięgniemy nieco dalejzastanowimy się, jak przy pomocy APS ocenić czy nasza firma będzie w stanie wykonać dane zamówienie, ile czasu nam to zajmie i czy w ogóle będzie to opłacalne.   

Potencjalna szansa?

Wyobraźmy sobie firmę produkcyjną, która działa w przemyśle budowlanym i na co dzień wytwarza produkty, które standardowo mają wymiary 3 m x 3 m. Produkcja jest ustabilizowana, maszyny działają sprawnie, pracownicy wiedzą dokładnie co mają w danej chwili robić. Co więcej fabryka ta wypracowała sobie optymalne harmonogramy, pozwalające na efektywną pracę i terminowe realizowanie zleceń.  

 

 

W pewnym momencie pojawia się nietypowe zapytanie – klient potrzebuje elementu o wymiarach 3,5 m x 4 m – i chce jak najszybciej wiedzieć, czy firma je zrealizuje. Choć zlecenie nie jest standardowe, istnieje fizyczna możliwość jego wykonania. Jaki termin podać i jak wycenić takie zamówienie? I czy w ogóle powinniśmy się go podejmować? Czy rzeczywiście jest to szansa dla naszej firmy? 

Oczywiście zazwyczaj zakładamy optymistyczny scenariusz – że jest to pilot wielkiego zamówienia i pozyskamy kolejnego klienta. I oby tak było! Może się jednak zdarzyć, że takie zlecenie tylko z pozoru wygląda atrakcyjnie, dlatego nie możemy pozwolić sobie na przypadkowość. 

Czy to się opłaca?

Decyzję o tym, czy podejmiemy się takiego niespodziewanego zlecenia, warto szczegółowo przeanalizować. I nie chodzi tu tylko o realną możliwość wykonania nietypowego elementu, tylko o jego opłacalność dla naszej firmy. 

Wpuszczenie na produkcję zamówienia, które będzie wymagało np. większej liczby przezbrojeń, alokacji maszyn, ludzi do jego obsłużenia itp. może znacząc zaburzyć nam codzienne harmonogramy pracy, które były już ustabilizowane. W efekcie zysk, jaki osiągniemy, może okazać się nieadekwatny do poniesionych strat.  

 

 

Wykroczenie poza standardowe rozwiązania czy wyjście poza stosowane na co dzień schematy, to często spore wyzwanie dla firm produkcyjnych. Nie znaczy to oczywiście, że nie należy takich wyzwań podejmować. Trzeba to jednak robić świadomie. Musimy wiedzieć, na co dokładnie się piszemy – ile ryzykujemy, czym ryzykujemy i jak wpłynie to na naszą dotychczasową pracę. 

Jak podjąć najlepszą decyzję?

System APS zapewnia rozwiązania, które pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości w opisanych wyżej przypadkach i udzielić precyzyjnej odpowiedzi na pytanie czy firma jest w stanie zrealizować zamówienie w oczekiwanym czasie.  

Przede wszystkim warto skorzystać z funkcjonalności ATP (Available To Promise – dostępne do rozdysponowania) i CTP (Capable To Promise – możliwe do zrealizowania). ATP uwzględnia dostępność materiałów, natomiast CTP bierze pod uwagę również dostępność mocy produkcyjnych.  

Najlepiej gdy funkcje te działają też na zasadzie scenariusza What-If. Pozwala to na stworzenie alternatywnej wersji harmonogramu, uwzględniającego dodatkowe zamówienia, który jest od razu optymalizowany zgodnie z aktualnie przyjętymi dla scenariusza bazowego regułami. W ten sposób uzyskujemy odpowiedź na pytanie, czy dane zlecenie będzie czy nie będzie zrealizowane w oczekiwanym czasie. Cała operacja jest bardzo szybka i może być wykonana nawet w przeciągu kilku minut. 

Jednocześnie APS może też wyliczyć nową wartość interesujących nas wskaźników KPI dla takiego scenariusza. Dzięki temu zyskujemy możliwość sprawdzenia, czy dodatkowe zamówienie, nawet jeśli nie zaburzy nam innych zleceń i zostanie wykonane w terminie, nie wpłynie negatywnie na kluczowe dla nas wskaźniki i nie okaże się tym samym nieopłacalne.  

Dodatkowe korzyści

Funkcjonalności systemu APS są pomocne nie tylko przy odrzucaniu nieopłacalnych zleceń. Można je skutecznie wykorzystać także wtedy, gdy jednak zdecydujemy się takie zlecenie przyjąć. Przykładowo, jeśli oczekiwany termin dostawy nie może zostać dotrzymany, można za pomocą systemu szybko wygenerować kolejne scenariusze i w łatwy sposób ustalić inny, realistyczny termin.  

System pomaga także zidentyfikować ograniczenia, które powodują, że nie jesteśmy w stanie zrealizować danego zamówienia w taki sposób, jakiego oczekuje klient. Wtedy możemy podjąć ewentualne działania, żeby te ograniczenia usunąć i spróbować to zamówienie jednak z rynku pozyskać. 

A jeśli przyjęliśmy już zamówienie, mamy opracowaną optymalną wersję harmonogramu, produkcja jest w toku, a nagle pojawią się zmiany? Mogą to być choćby problemy z dostępnością materiałów czy dostępnością lub wydajnością maszyn. W takiej sytuacji również możemy wspomóc się oprogramowaniem APS i błyskawicznie wygenerować nową wersję harmonogramu, uwzględniająca wszystkie, aktualne informacje. 

Podsumowanie

Decyzje o tym, czy podejmować się nowych, nietypowych zleceń mają wpływ nie tylko na codzienną organizację pracy przedsiębiorstwa produkcyjnego, ale przede wszystkim na jego rentowność. Dlatego tak ważne jest, aby decyzje te były przemyślane, a wszystkie plusy i minusy uwzględnione. Taka analiza bez odpowiedniego narzędzia byłaby jednak zbyt czasochłonna, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa, nie sposób bowiem rozpisać wszystkich możliwych scenariuszy w rozsądnym czasie. Z pomocą przychodzi system APS, który dzięki dedykowanym funkcjom pozwala łatwo i szybko zobaczyć nie tylko czy dane zlecenie jest możliwe do wykonania w określonym czasie i przy dostępności konkretnych zasobów, ale również jak jego realizacja wpłynie na kluczowe dla firmy wskaźniki.  

 

Przeczytaj także:
Harmonogramowanie produkcji i związane z nim wyzwania – ImFactory 

 

Artykuł powstał w oparciu o materiały z webinaru:
Harmonogramowanie produkcji jako narzędzie poprawy rentowności firmy (youtube.com) 

Autorzy

Artur Masłowski
Partner | Business Development
Artur Masłowski
Partner | Business Development
Absolwent Automatyki i Robotyki na Politechnice Szczecińskiej. Przez blisko 20 lat w ramach grupy ASTOR zajmował się zagadnieniami podnoszenia efektywności, jakości oraz optymalizacją procesów w firmach produkcyjnych i infrastrukturalnych poprzez zastosowanie rozwiązań z zakresu automatyki, przemysłowego IT i robotyki. Od 3 lat członek zespołu Improvement Factory, w ramach którego odpowiedzialny jest za dobór dla klientów rozwiązań z zakresu przemysłowych systemów IT, przeprowadzenie z klientem wymaganych uzgodnień handlowych, formalnych i projektowych oraz za nadzorowanie projektów wdrożeniowych.
Tomasz Kubach
Konsultant | PM-TK
Tomasz Kubach
Konsultant | PM-TK

Doświadczony menedżer z zakresu zarządzania produkcją. Od wielu lat tworzący programy zwiększania wydajności produkcji oraz optymalizacji wykorzystania zasobów. Popularyzator zwinnych metod zarządzania w prowadzeniu projektów. Twórca wielu wdrożonych z sukcesem rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0. Konsultant ImFactory z zakresie tworzenia architektury zaawansowanych systemów klasy MES.

Bezpłatna Konsultacja

Sprawdź, czy Cyfrowa Transformacja 
jest odpowiedzią na potrzeby Twojej Firmy

Na jakie tematy możesz
z nami porozmawiać?

  • Jak zbudować strategię Cyfrowej Transformacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem Mapy Drogowej i metodyki ADMA.
  • Jak uzyskać rzeczywiste i wiarygodne dane o procesach produkcyjnych.
  • Jak monitorować i zwiększać efektywność produkcji.
  • Jak ograniczyć lub wyeliminować obieg papierowych dokumentów na produkcji.
  • Jak zapewnić zgodność z normami, wymaganiami branżowymi i regulacjami prawnymi.
  • Jak zapewnić elastyczne i skalowalne środowisko informatyczne dla rozwijającego się biznesu.
  • Jak zintegrować produkcję z systemem ERP.
  • Jak obniżyć koszty posiadania wielu zróżnicowanych rozwiązań IT na produkcji.
  • Jak wesprzeć proces zmiany i adaptacji nowych technologii w organizacji.
  • Jak skutecznie planować i harmonogramować produkcję.
  • Jak przeprowadzić migrację starych, niewspieranych i niebezpiecznych systemów legacy.

    Twoje dane osobowe udostępnione w formularzu będą przetwarzane przez Grupę ASTOR zgodnie z zasadami.

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązują na niej Polityka prywatności i Regulamin świadczenia usług Google.

    Jak przebiega proces bezpłatnej Konsultacji?

    Uzupełniasz 
i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.

    Bezpłatna Konsultacja

    Dziękujemy za przesłanie formularza.

    Nasz opiekun skontaktuje się z Tobą w ciągu 1 dnia roboczego, aby dowiedzieć się więcej o Twoich wyzwaniach i umówić termin spotkania z konsultantem najlepiej dopasowanym do Twoich potrzeb.

    Uzupełniasz 

    i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.

    W czasie oczekiwania zachęcamy do wejścia na Baza Wiedzy ImFactory, na której znajdziesz wiele ciekawych webinarów, artykułów oraz case studie, które wprowadzą w świat Cyfrowej Transformacji

    Zamknij

    Jak przebiega proces bezpłatnej Konsultacji?

    Uzupełniasz 
i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.