Drugi etap to prace audytorskie. Najczęściej obejmują one następujące obszary:
- reprezentatywne procesy produkcyjne,
- przygotowanie produkcji,
- magazynowanie,
- logistyka,
- planowanie,
- zakupy,
- controlling,
- IT (w tym zespoły ERP).
Trzeba podkreślić, że zazwyczaj badamy jedynie reprezentatywne procesy, wskazane przez Klienta – najlepiej te, które generują największą wartość dla firmy, albo sprawiają najwięcej problemów. Takie podejście to często najlepsza opcja, ponieważ przejście przez wszystkie procesy w organizacji zajęłoby zbyt dużo czasu.
Ocena wstępna przebiega w następujących częściach:
Gemba – zaczynamy od tego, że „idziemy do procesu”, czyli tam, gdzie odbywa się praca i ma miejsce wytwarzanie. Rozmawiamy z operatorami, liderami, kierownikami obszarów i oczywiście również z managementem, a jeśli jest taka możliwość, to też z zarządem. Rozmowy odbywają się zarówno w większych grupach, jak i jeden na jeden, ponieważ chcemy zdobyć jak najwięcej informacji i mieć możliwość porównania i skonfrontowania niektórych z nich.
Obserwacje – obserwujemy procesy i zapisujemy to, co udało się zauważyć. Mogą to być zarówno obserwacje pozytywne, jak i te, które naszym zdaniem mają potencjał do poprawy.
Diagnoza – na podstawie obserwacji staramy się postawić diagnozę, czyli stwierdzić, co powoduje, że procesy działają w taki a nie inny sposób, szukamy przyczyn danego stanu rzeczy.
Sugestie – po zebraniu i wstępnym przeanalizowaniu informacji, pojawiają się już pierwsze pomysły, co można by było zmienić.
Konsensus – to najważniejsza część, która powinna zamykać etap II. Nasi audytorzy siadają do wspólnych rozmów z Zamawiającymi i sprawdzają, czy po obu stronach jest zgodność co do tego, jak działa proces – jakie są jego mocne, a jakie słabe strony. Staramy się przedyskutować wszystkie elementy, ustalić jak jest w rzeczywistości i wypracować jedną, zgodną opinię. To bardzo ważne, ponieważ dopiero kiedy mówimy jednym głosem, jesteśmy w stanie zaproponować Klientowi rozwiązanie, które nie wzbudzi oporu i będzie możliwe do wdrożenia.
Chcemy podkreślić, że ocena przeprowadzana przez naszych audytorów nie jest oceną wartościującą. W przeciwieństwie np. do audytów ISO, nie chodzi tutaj o to czy coś jest zrobione dobrze czy źle, a o szukanie potencjału do zmian. Produktem tego etapu jest tzw. Zbiór Uwag Procesowych, który stanowi podsumowanie wspólnie wypracowanych ustaleń.