Symptomy świadczące, że Twoja firma potrzebuje cyfrowej transformacji

Symptomy świadczące, że Twoja firma potrzebuje cyfrowej transformacji
Strona główna > Baza wiedzy > Symptomy świadczące, że Twoja firma potrzebuje cyfrowej transformacji
Transformacja technologiczna to nie tylko trend. To przede wszystkim szansa, która niesie z sobą wiele możliwości. Jednak wprowadzanie nowych narzędzi i rozwiązań, które kwestionują dotychczasowy status quo, często budzi opór, a decyzja o rozpoczęciu zmian jest odciągana w czasie. Po czym poznać, że nie należy już dłużej zwlekać a transformacja biznesowa Twojego przedsiębiorstwa jest koniecznością?

W tym artykule przedstawiamy 6 symptomów, które świadczą o tym, że w danym przedsiębiorstwie konieczne są zmiany związane z wprowadzeniem nowych technologii, ale również z podejściem do biznesu. Ich zidentyfikowanie może być pierwszym krokiem do zmiany myślenia, a co za tym idzie do rozpoczęcia procesu transformacji cyfrowej.

Transformacja cyfrowa – co to jest?

Wciąż jeszcze można spotkać firmy, które z niechęcią podchodzą do wszelkich zmian, a zatrudnieni w nich pracownicy są przerażeni na myśl o wprowadzeniu nowych technologii. Skąd bierze się opór przed cyfryzacją? Dlaczego tak trudno się zdecydować, aby ją rozpocząć w swoim przedsiębiorstwie? 

Najczęściej wymienianym powodem są wysokie koszty i brak środków na inwestycje. W rzeczywistości jednak sedno problemu tkwi gdzie indziej – to przede wszystkim brak wystarczającej wiedzy o tym, czym w rzeczywistości jest cyfrowa transformacja biznesu i po co w ogóle do niej dążyć. 

Warto uświadomić, że cyfryzacja to nie wymysł naszych czasów albo obowiązek narzucany przez rządy państw czy UE, który zakwestionuje dotychczasowe status quo. To przede wszystkim zmiana, pozwalająca łatwiej funkcjonować w obecnej rzeczywistości i przynosząca wiele korzyści, zarówno całej firmie, jak i poszczególnym jej pracownikom. 

Zakup i wdrożenie nowych narzędzi, choćby nawet tych najbardziej innowacyjnych, nie jest tożsamy z cyfrową transformacją, która w rzeczywistości jest czymś więcej. To przede wszystkim zmiana myślenia o prowadzeniu biznesu i podejścia do poszczególnych procesów zachodzących w firmie. Dobrze zaplanowana transformacja produkcji pozwala już na samym początku osiągać wymierne efekty niewielkim kosztem i podejmować inwestycje, które szybko się zwracają. 

 

 

 

Czym dokładnie jest proces cyfrowej transformacji dowiesz się z artykułu eksperckiego: Cyfrowa Transformacja – czym jest i dlaczego warto do niej dążyć?

Kiedy Twoja firma potrzebuje cyfrowej transformacji? – 6 symptomów

  1. Nieefektywne wykorzystywanie danych lub ich brak – jeśli firma nie gromadzi danych, a te które są zbierane nie są łatwo dostępne ani właściwie przetwarzane, a co więcej nie wykorzystuje się ich w praktyczny sposób do zarządzania, to wyraźny znak, że potrzebny jest odpowiedni system, który pomoże to uporządkować. Wciąż w wielu przedsiębiorstwach zdarza się, że kadra zarządzająca podejmuje decyzje w oparciu o własne przeczucia czy sugestie pracowników. Przy takim podejściu łatwo o błąd i nietrafione działania.Wiarygodne dane produkcyjne. Jak je zbierać, a potem kwalifikować?
  2. Nieskuteczna komunikacja – dobry przepływ informacji w całej firmie to jeden z kluczowych elementów jej sprawnego działania. Brak odpowiednich narzędzi i kanałów do sprawnej i szybkiej komunikacji pomiędzy pracownikami, poszczególnymi działami, kierownikami czy managerami może być przyczyną niepotrzebnych opóźnień, przestojów, dodatkowych komplikacji i stresu. Ważnym aspektem jest także komunikacja zewnętrzna np. z dostawcami czy klientami. 
  3. Brak elastyczności – umiejętność szybkiego i łatwego przystosowania do zmieniających się warunków to jedna z najważniejszych cech w dzisiejszym świecie biznesowym. Światowe rynki rozwijają się w błyskawicznym tempie, potrzeby klientów z roku na rok są inne, a praktycznie w każdej branży wciąż pojawiają się nowe trendy. Aby utrzymać się w tej dynamicznej rzeczywistości, zakłady produkcyjne muszą umieć się do niej dostosować i przestawić się na produkcję innymi niż dotychczas metodami albo nawet na wytwarzanie innych produktów. Ułatwiają to specjalistyczne narzędzia, takie jak np. system APS pozwalający szybko generować złożone plany operacji produkcyjnych czy sprawdzać hipotetyczne opcje. 
  4. Wysokie koszty operacyjne – imponujące zyski ze sprzedaży nie pomogą, jeśli koszty jakie ponosi firma są niewspółmiernie wysokie. Niestety często managerowie i kierownicy nie potrafią precyzyjnie wskazać, gdzie uciekają pieniądze, ponieważ brakuje im odpowiednich, łatwo dostępnych danych. Im lepiej znamy cały proces i jego poszczególne elementy, koszt każdego surowca, koszty wytworzenia danego produktu, półproduktu itp., tym łatwiej będzie znaleźć oszczędności.Czytaj także: Koszty pod kontrolą. Jak skutecznie sterować finansami w przedsiębiorstwie produkcyjnym?
    TKW a koszty w przedsiębiorstwie cz. 2: Gdzie szukać oszczędności na produkcji? Nieoczywiste koszty
  5. Problemy z utrzymaniem pracowników i znalezieniem nowych – wiele firm produkcyjnych mierzy się obecnie z odpływem kadry, m.in. operatorów maszyn czy pracowników wykonujących proste, manualne czynności. Co więcej ciężko znaleźć odpowiednie osoby na ich miejsce. Ludzie są coraz lepiej wykształceni, chcą się rozwijać, a powtarzalne i żmudne zajęcia nie zaspokajają ich ambicji, dlatego trzeba stawiać na rozwiązania, które uwalniają ich czas, ułatwiają wykonywanie obowiązków i zapewniają przestrzeń na kreatywność.
  6. Nadmiar „papierologii” – papierowe dokumenty są nie tylko niewygodne i nieekologiczne, ale przede wszystkim nieefektywne. Dostęp do nich możliwy jest tylko tam, gdzie fizycznie się znajdują, a obieg zawartych w nich informacji jest utrudniony. Nawet jeśli takie dane przepisywane są w dalszym etapie do arkuszy kalkulacyjnych zawsze istnieje spore ryzyko, że wkradnie się jakiś błąd, a sama praca przy przepisywaniu jest bardzo czasochłonna.  Nowoczesne systemy umożliwiające gromadzenie i przetwarzanie danych eliminują te problemy. 

 

 

Czytaj również: Cyfrowa transformacja – jak zerwać z papierem i arkuszami kalkulacyjnymi w firmie produkcyjnej?

Ile czasu potrzeba na przeprowadzenie transformacji?

Jak długo trwa ta cała transformacja? Ile czasu potrzeba, aby z przeciętnego zakładu produkcyjnego stać się „factory of the future” z prawdziwego zdarzenia? Na tak zadane pytanie nie możemy odpowiedzieć w ogólnym artykule, ponieważ jest to kwestia bardzo indywidualna. Przede wszystkim każda firma ma inny punkt startowy, różne będą też obszary transformacji cyfrowej, którymi należy się zająć.  

Co więcej, w zależności od branży, rozmiarów danego przedsiębiorstwa, jego aktualnej sytuacji i potrzeb, cele całego procesu mogą być zupełnie różne – transformacja cyfrowa to nie jest zbiór sztywnych wytycznych i regulacji, takich samych dla wszystkich, które należy wprowadzić jedna po drugiej.   

Nie oznacza to oczywiście, że nie da się nawet w zarysie określić czasu potrzebnego do przeprowadzenia zmian. Firmy, które są świadome swoich słabych i mocnych stron, mają jasno wytyczone cele i dobrze przygotowaną strategię transformacji cyfrowej, jak najbardziej mogą oszacować, ile zajmą poszczególne działania.  

Mimo to, trzeba mieć na uwadze, że transformacja cyfrowa to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Zarówno rynek, jak i potrzeby konsumentów zmieniają się z roku na rok. Zmieniają się również same zakłady produkcyjne i pracujący w nich ludzie. Odpowiedzią na te zmiany są pojawiające się coraz nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania. Nowoczesne przedsiębiorstwa są otwarte i wykazują ciągłą chęć doskonalenia swoich procesów i dostosowywania ich do bieżących potrzeb.  

 

Czytaj również: Fabryka na miarę Przemysłu 4.0. Jak do niej dotrzeć z Mapą Drogową Cyfrowej Transformacji?

Jakie narzędzia są potrzebne do przeprowadzenia zmian?

Od czego w takim razie zacząć transformację cyfrową? Przede wszystkim od ustalenia na jakim etapie znajdujemy się obecnie. Pomocne może być w tym badanie cyfrowej dojrzałości przedsiębiorstw ADMA, o którym piszemy szerzej w tym artykule: Badanie ADMA – sprawdź cyfrową dojrzałość Twojego przedsiębiorstwa

Kolejnym etapem będzie wyznaczenie konkretnych celów i zaplanowanie działań, które nas do nich doprowadzą. Ta część może okazać się najtrudniejsza, szczególnie kiedy celów jest wiele, dotyczą różnych obszarów, ciężko zdecydować, który z nich jest najważniejszy i jaką wybrać drogę, aby go osiągnąć. Narzędziem, które sprawdzi się tutaj najlepiej będzie Mapa Drogowa Cyfrowej Transformacji. Dowiedz się o niej więcej i zobacz, jak wygląda proces jej tworzenia w ImFactory: Cztery etapy budowania Mapy Drogowej Cyfrowej Transformacji według ImFactory

Kiedy już mamy zaplanowane co i w jakiej kolejności chcemy osiągnąć, przychodzi czas na wybór konkretnych rozwiązań, takich jak np. systemy wspierające produkcję w tym MES. Decyzja, na które z nich się zdecydować i jakie dokładnie funkcjonalności powinny posiadać zależy od celów określonych w poprzednim etapie. Ważne jest jednak to, aby wybierać otwarte rozwiązania, które w późniejszym czasie będzie można rozszerzać, a także integrować z innymi, tak aby wspólnie tworzyły sprawnie funkcjonującą całość. Więcej o systemach przydatnych na produkcji przeczytasz w tym artykule: Systemy wspierające produkcję i ich rola

 

Podsumowując

Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw będzie tylko postępować, obejmując swoim zasięgiem coraz większe obszary i stopniowo wypierając stosowane jeszcze do niedawna metody produkcji. Jeśli Twoja firma wciąż nie rozpoczęła tego procesu, najwyższy czas to zmienić. Obecnie to nie jest to już opcja, na którą można się zdecydować lub nie, a konieczność, żeby przetrwać w coraz bardziej dynamicznym, cyfrowym świecie.  

Jeśli nie wiesz od czego zacząć zmiany, które rozwiązania wybrać i jak zaplanować cały proces transformacji cyfrowej w swojej firmie, napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację. 

 

Czytaj również: 

Bezpłatna Konsultacja

Sprawdź, czy Cyfrowa Transformacja 
jest odpowiedzią na potrzeby Twojej Firmy

    Twoje dane osobowe udostępnione w formularzu będą przetwarzane przez Grupę ASTOR zgodnie z zasadami.

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA oraz obowiązują na niej Polityka prywatności i Regulamin świadczenia usług Google.

    Jak przebiega proces bezpłatnej Konsultacji?

    Uzupełniasz 
i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.

    Bezpłatna Konsultacja

    Dziękujemy za przesłanie formularza.

    Nasz opiekun skontaktuje się z Tobą w ciągu 1 dnia roboczego, aby dowiedzieć się więcej o Twoich wyzwaniach i umówić termin spotkania z konsultantem najlepiej dopasowanym do Twoich potrzeb.

    Uzupełniasz 

    i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.

    W czasie oczekiwania zachęcamy do wejścia na Baza Wiedzy ImFactory, na której znajdziesz wiele ciekawych webinarów, artykułów oraz case studie, które wprowadzą w świat Cyfrowej Transformacji

    Zamknij

    Jak przebiega proces bezpłatnej Konsultacji?

    Uzupełniasz 
i wysyłasz formularz na stronie.

    W ciągu 1 dnia roboczego zadzwoni do Ciebie opiekun.

    W umówionym terminie spotkasz się zdalnie z naszym konsultantem.